Het Ingebeelde

De creatie van een schilderij is niet het resultaat van welomlijnde ideeën die uit de gedachten van de schilder voortvloeien maar van kleuren, materialen, additieven, borstels, potloden, pastelkleuren, vormen en nuances die hij op zijn wit papier of doek aanbrengt in een welbepaalde volgorde wat op zijn beurt zijn stijl creëert. Dat is zijn verbeelding.


Pyramides

Als een werk bij geen specifiek thematiek hoort, heeft Marcel Lucas het in de rubriek « Imaginaire » geklasseerd. Daarom vindt men er in werken vanaf de jaren 70 tot de jaren 2000.

Les Echangeurs

Schijnen een wedloop buiten het kader verder te zetten. De inslag van rood en bruin infiltreert in deze van het blauw en groen om zich te verliezen in een ver oranje licht. 

1999 - Annemassa (Frankrijk)

Sortie

Typisch voorbeeld van het ingebeelde ! Een blad papier slingerde rond in mijn atelier, een overblijfsel van een gemist aquarel. Ik stond op het punt het te scheuren wanneer concentrische cirkels ontstonden in mijn inbeelding en een tunnel van maakten. Tijdens de creatie accentueerden de sluiers van zijn verlichting meer de diepgang.

1999 - Genève (Zwitserland)

Descente Bleue

Aquarel van groot formaat (102 x 102 cm) ver van ons in de hel te storten, leidt ons langs een golvend zeil, soepel en licht, vreemde maar geruststellende tredes naar de dieptes waar kleine boompjes en het licht van de hoop ontspruiten.

Aangekocht door de Stad Beauraing.

1998 - Beauraing (België)

L'Arbre de la Colère

Hier wordt de compositie geconfronteerd met een reusachtige uit elkaar groeiende rode boom en het vurig verlangen van de stad naar de hemel aldus de nutteloze vluchtigheid van onze woedes illustrerend

1998 - Beauraing (België)

Pudeur

De duizelingwekkende diepte van de schilderijen van Marcel Lucas ergert soms onze behoefte aan zekerheid en evenwicht.

Deze 2 bomen geplant op een breekbare oversteek denken dat hun passionele liefde beschermd is door een sluier van lentekleuren.

1997 - Vezin (België)

Le Veau d'Or


In plaats van ons op te sluiten binnen de grenzen van een centraal land leidt ons naar een wervelende opstijging en lanceert ons in een opening met een blauwe hemel waar een gulzige zon culmineert 

1993 - Charleroi (België)

Le Bateau Ivre


Ik kende dit gedicht van Rimbaud niet maar de titel riep bij mij deze voortdurende afdrijving op die ons overal en nergens naar toe leidt. 

1992 - Charleroi (Belgique)

La Perte du sens

Huwt de complementairen. Het kobalt- en Pruisisch blauw richten zich op als rozemarijn in een poging om het cadmium, het oker en het vermilijoen te omvatten.

Buitengewoon driedimensioneel netwerk waar het vertikale, het frontale en het horizontale evenwaardig zijn.

1992 - Charleroi (België)

Hommage à Rodin

Een schok bij de ontmoeting met Rodin in de Fondation Glanada in Martigny in Zwitserland.

Mijn picturale verbeelding kneedde mijn visueel geheugen bij het schouwspel van deze prachtige beeldhouwwerken. Terug in mijn atelier maakte ik dit schilderij. Het was Rodin en toch weer niet Rodin ! Het was dat uit mijn verbeelding.

1984 - Lavaux-Sainte-Anne (België)

L'escalier Vermoulu

De barokke blik van een schilder vertrekt in alle richtingen op zoek naar de dieptes van de cosmos en de interne afgronden 

1983 - Charleroi (België)

Alien

In de film Aliën verscheen een zacht ei en trillend in de holte van een rots, dan springt plots een fantastisch dier op en jaagt schrik aan. Meer dan één toeschouwer werd hierdoor aangegrepen.