De creatie van een schilderij is niet het resultaat van welomlijnde ideeën die uit de gedachten van de schilder voortvloeien maar van kleuren, materialen, additieven, borstels, potloden, pastelkleuren, vormen en nuances die hij op zijn wit papier of doek aanbrengt in een welbepaalde volgorde wat op zijn beurt zijn stijl creëert. Dat is zijn verbeelding.
Als een werk bij geen specifiek thematiek hoort, heeft Marcel Lucas het in de rubriek « Imaginaire » geklasseerd. Daarom vindt men er in werken vanaf de jaren 70 tot de jaren 2000.
Schijnen een wedloop buiten het kader verder te zetten. De inslag van rood en bruin infiltreert in deze van het blauw en groen om zich te verliezen in een ver oranje licht.
1999 - Annemassa (Frankrijk)
Typisch voorbeeld van het ingebeelde ! Een blad papier slingerde rond in mijn atelier, een overblijfsel van een gemist aquarel. Ik stond op het punt het te scheuren wanneer concentrische cirkels ontstonden in mijn inbeelding en een tunnel van maakten. Tijdens de creatie accentueerden de sluiers van zijn verlichting meer de diepgang.
1999 - Genève (Zwitserland)
Aquarel van groot formaat (102 x 102 cm) ver van ons in de hel te storten, leidt ons langs een golvend zeil, soepel en licht, vreemde maar geruststellende tredes naar de dieptes waar kleine boompjes en het licht van de hoop ontspruiten.
Aangekocht door de Stad Beauraing.
1998 - Beauraing (België)
Hier wordt de compositie geconfronteerd met een reusachtige uit elkaar groeiende rode boom en het vurig verlangen van de stad naar de hemel aldus de nutteloze vluchtigheid van onze woedes illustrerend
1998 - Beauraing (België)
De duizelingwekkende diepte van de schilderijen van Marcel Lucas ergert soms onze behoefte aan zekerheid en evenwicht.
Deze 2 bomen geplant op een breekbare oversteek denken dat hun passionele liefde beschermd is door een sluier van lentekleuren.
1997 - Vezin (België)
1993 - Charleroi (België)
1992 - Charleroi (Belgique)
Huwt de complementairen. Het kobalt- en Pruisisch blauw richten zich op als rozemarijn in een poging om het cadmium, het oker en het vermilijoen te omvatten.
Buitengewoon driedimensioneel netwerk waar het vertikale, het frontale en het horizontale evenwaardig zijn.
1992 - Charleroi (België)
Een schok bij de ontmoeting met Rodin in de Fondation Glanada in Martigny in Zwitserland.
Mijn picturale verbeelding kneedde mijn visueel geheugen bij het schouwspel van deze prachtige beeldhouwwerken. Terug in mijn atelier maakte ik dit schilderij. Het was Rodin en toch weer niet Rodin ! Het was dat uit mijn verbeelding.
1984 - Lavaux-Sainte-Anne (België)
De barokke blik van een schilder vertrekt in alle richtingen op zoek naar de dieptes van de cosmos en de interne afgronden
1983 - Charleroi (België)
In de film Aliën verscheen een zacht ei en trillend in de holte van een rots, dan springt plots een fantastisch dier op en jaagt schrik aan. Meer dan één toeschouwer werd hierdoor aangegrepen.