Naakten

Een groot aantal van de werken die hier voorgesteld zijn, dateren uit de periode 1973 tot 1976. Harry Elström, beeldhouwer, leraar in Brussel verplichtte ons in 1945/46 om uit het geheugen te tekenen met een fijne borstel in marterhaar op een gewassen aquarelpapier. Ik vind 20 jaar later de strengheid en de soepelheid van dit leerproces terug.


Abandon


In deze periode had ik 2 liefdes (picturaal wel te verstaan): de boom en de vrouw. Hun ontmoeting was geprogrammeerd. De boom, deze duizendjarige voorouder ondersteunt de vrouw, draagster van het mensdom. Hun vereniging opent het grijze gordijn naar onze zaligheid. 

1979 - Petigny (België)

Chuchotement

Zij zijn, hier, ten minste 12 om die kleine geheimen te delen die heel hun mysterie uitmaken. Zij blozen als dit nodig is. Hun dromen gaan van blauw naar violet zonder de duistere hoeken te vermijden.

Het aquarel doet wonderen !

1975 - Beauraing (België)

Les Trois Grâces

Elk werk betekent voor mij een uitdaging om een oplossing te zoeken in mijn inbeelding die is samengesteld uit vormen, een harmonie van kleuren en nuances welke het oppervlak in een subtiel genot omtoveren.

De gratie en de kwetsbaarheid van een vrouwenlichaam vermenigvuldigd met drie draagt daar onvermijdelijk toe bij.

1975 - Beauraing (België)

Nu couché

Het jaar 1975 was gunstig voor de integratie van het naakt in de abstractie van een schilderij. Hier vormen de zorgvuldig geaquarelleerde oppervlakken, geleid door de trajecten met de punt van het penseel van marterhaar de diepere structuur en de charme van het werk.

Het naakt verschijnt slechts als een bijkomende toets die een aanvullende zin geeft aan dit delicaat geheel.

1975 - Beauraing (België)

Méditation


De hieraan voorafgaande naakten zijn ontstaan uit een scherpe waarneming van de realiteit die mijn geheugen voedde. De evolutie van mijn expressie duwde me onvermijdelijk naar het gebruik van andere vormen die het personage omringden, ik zou zelfs durven zeggen doorboorden, en het op die manier samenvoegden in de totaliteit van het oppervlak van dit schilderij. 

1975 - Beauraing (België)

Duo

Men vindt hier een geslaagde mengeling van orde en soepelheid. Men moet weten dat het tracé rechtstreeks afgebakend wordt met de punt van een borstel op het nog natte blad papier. Ik bracht een tweetal uur op het strand door om vrouwen in hun badpak te observeren. Terug thuis na de vakantie schilderde ik mijn aquarel in enkele uren.

1974 - Beauraing (België)